miércoles, 20 de febrero de 2013

ENTREVISTES A ESCRIPTORS



JAUME CABRÉ









JAUME CABRÉ, PREMI D’HONOR DE LES LLETRES CATALANES

Miquel Àngel Vidal


Jaume Cabré ha estat guardonat amb el “Premi d’Honor de les Lletres Catalanes”, distinció que suposa el just reconeixement a una de les trajectòries narratives més interessants de finals de segle XX i principis del XXI. Algunes de les seves novel·les, com Fra Junoy o l’agonia dels sons, Senyoria, L’ombra de l’eunuc o Les veus del Pamano són algunes de les fites més importants de la literatura catalana de les darreres dècades.


Després de tota una vida dedicada a la literatura, després de tants de reconeixements i distincions, de què ets sents més orgullós?
Em sento orgullós de moltes coses: de la meva família, del meu país i també de la meva llengua. Quant a la literatura, em sento orgullós de ser feiner, de dedicar moltes hores diàries a escriure i de donar el màxim de mi mateix quan escric.

Quan vas publicar el 1974 Faules de mal desar intuïes que algun dia podries arribar tan lluny?
No. És cert que quan ets jove et consideres genial i penses que arribaràs al cim sense esforç, però quan madures i t’adones de com és de difícil, deixes de pensar així. Ara només penso en el llibre que tinc al davant, el que estic escrivint, no en l’evolució de la meva carrera. El que desig és fer alguna cosa que per a mi sigui important i necessària.

Perdurable?
Si perdura, millor. Però aquest no és l’objectiu, sinó escriure allò que necessito escriure.

Borges, en publicar la seva Obra Completa va rebutjar la seva poesia ultraista i els primers llibres de joventut, renunciaries tu d’alguna de les obres que has escrit?
No repudio res del que he escrit, però els primers llibres que vaig escriure no els he volgut reeditar. En el moment que l’editor em plantejà fer la biblioteca “Jaume Cabré” (Proa) vaig preferir no incloure les dues primeres obres, Faules de mal desar i Toquen a morts, i vaig reescriure Galceran, de la qual en reivindico la reescriptura.

Les veus del Pamano ha estat un èxit de vendes a Alemanya on s’han venut més de 300.000 exemplars, en canvi la traducció castellana no ha tengut el mateix ressó. Hi veus alguna causa?
L’editorial Destino, que l’ha publicada en castellà, està mirant de reaccionar a aquest fet, però és evident que la repercussió res no té a veure amb el cas alemany. Els editors espanyols tenen reticència a publicar autors en català perquè no es venen. De fet, sembla que hi ha reticència al que prové de la literatura catalana.

Creus, per tant, que hi ha un menyspreu a Espanya cap a la literatura i la cultura catalanes?
En general, atesos els mitjans de comunicació i els grups de pressió, Catalunya i, per tant, la literatura catalana som culpables de tot allò que va malament en el país. Igual que els jueus durant la història han carregat amb totes les culpes, a l’Espanya actual som els catalans els culpables de tots els mals. Atacar tot el que sigui català dóna vots. No ens accepten, però tampoc no accepten que ens anem, que ens independitzem.

Al discurs de la concessió del “Premi d’Honor” vares parlar d’aquest tema, de la independència, de veritat creus que és factible?
Sí, ho crec. La independència pot ser una realitat si ens ho creiem de debò. Hi ha tot un moviment civil i ciutadà que la reclama i els polítics hi haurien de reflexionar i treure’n conseqüències directes. El que fa por a Espanya més que el fet de la independència és la democràcia, que siguem nosaltres qui decidim sobre el nostre futur. Els fa pànic l’autodeterminació. Temen el simple fet que la gent es plantegi si Catalunya vol la independència. A Europa, a les darreres dècades, han aparegut molts de països nous a rel d’antigues reivindicacions nacionalistes, i algunes han generat un conflicte bèl·lic, i d’altres, no. El nostre és un moviment pacífic que reclama una consulta popular i que surti el que la gent lliurement vol.

Ets dels apocalíptics o dels esperançats quant al futur de la nostra llengua i la nostra literatura?
Crec que en la supervivència de la nostra llengua i la nostra literatura, i fins i tot en la revifalla. No entenc que algú no hi cregui i escrigui en català. No entenc aquesta actitud. Hi ha gent que li agrada anar de víctima i això no porta enlloc. Hem de creure en el nostre futur. Com més treballem en aquest sentit, més ho aconseguirem.

Tens, per tant, una visió òptima del panorama literari actual...
Sens dubte. La literatura catalana està vivint actualment una situació envejable. Està molt per sobre de qualsevol literatura amb una demografia semblant i gairebé al mateix nivell de les grans literatures. De fet, no crec que la literatura castellana d’avui en dia (com a mínim la que es fa a Espanya) estigui per sobre de la catalana.  

Passant a parlar una mica de la teva obra, la teva segona novel·la Carn d’olla la publicares a Mallorca, a l’editorial Moll, com fou el procés?
Josep M. Llompart va llegir el manuscrit perquè jo l’havia presentat al premi Sant Jordi, del qual ell n’era uns dels membres del jurat, i com que no vaig guanyar em proposà de publicar-la a la col·lecció “Raixa”. Per a mi, en aquells moments que estava decebut per no haver guanyat el premi, fou un vertader regal poder publicar el llibre a l’editorial Moll. Amb Llompart treballarem el text i les galerades. Fins i tot recordo una anècdota: un dels meus personatges “barrinava” i ell em féu saber que en mallorquí aquest verb no volia dir rumiar sinó que tenia l’accepció de fer l’acte sexual.

Un dels trets de les teves novel·les és la conjunció de l’exigència formal i estilística amb històries i personatges que interessen al lector. Quan escrius hi penses en el lector? Et condiciona?
No. El lector no em condiciona. O, si de cas, només quan he fet novel·les juvenils. En les altres narracions, la història em demana una manera de contar-la. Sé que el lector existeix, però també sé que és intel·ligent. Pots fer el que vulguis perquè ell et captarà. Pots tibar la corda. Jo també som lector i m’agrada pensar i no que m’ho donin tot mastegat.

Entens per quin motiu a casa nostra alguns crítics i escriptors consideren la novel·la negra com “alta literatura” i, en canvi, menyspreen la novel·la històrica?
La novel·la negra té pedigree, però no sé d’on li ve. No hi ha una novel·la negra mestra a les nostres lletres. Potser una de les raons és que el gènere de novel·la negra és fàcil de definir, i en canvi la novel·la històrica, no. Vull dir que des del moment que et poses a contar coses passades, como ocorre a tota narració, ja és “història”. La culpa del menyspreu és possiblement del màrqueting. Les llibreries abans tenien personalitat, ara són clòniques, uniformes, amb tots els bestsellers en munts i ben alineats, i molts usen el tema històric. Per això m’incomoda el segell d’històric. La gràcia d’una novel·la és que commogui al lector. Que se situi a una època o altra, és anecdòtic. A més encara que escriguis sobre successos de segles passats, els temes són contemporanis perquè estan vistos des d’avui en dia. En definitiva, el concepte de novel·la històrica és relatiu. L’escriptor ha d’escriure el que li doni la gana sense gèneres que el condicionin. 

El cicle de Feixes es construeix amb elements mítics o reals?
Quan jo em vaig instal·lar a Terrassa, em va impressionar la quantitat de fàbriques tèxtils tancades que hi havia. Com que a la meva família, que provenia de Rubí i hi havia tradició en la feina a fàbriques tèxtils (de fet, el meu pare en va dirigir una), pensava sovint en com serien. Jo, aleshores, estava escrivint Fra Junoy, i la vaig deixar de banda per escriure La teranyina. Vaig usar el topònim Feixes —feixa és sinònim de terrassa— per no anomenar-la directament Terrassa. De tota manera, els successos que passen a aquestes obres són completament ficticis.  

Apart de tractar altres èpoques històriques, el segle XX a Espanya queda perfectament reflectit a La teranyina, L’ombra de l’eunuc i Les veus de Pamano, tenies la intenció de fer-ne un fresc?
No. En vaig ser conscient a posteriori. I més que d’Espanya, de Catalunya. I no tan sols del segle XX, sinó que es remuntaria al XVIII. En certa manera he anat parlant de diverses èpoques del meu país, però no ha estat una cosa buscada.

Estàs treballant actualment en algun nou projecte?
Sí. Hi estic treballant molt i tinc molt de material, però no sé si serà definitiu. Tot el que faig ho poso en qüestió i per tant no sé quan ho enllestiré. Tanmateix, tot és per ara provisional i, per tant, m’estimo més no parlar-ne. (Aquest projecte era Jo confesso, que apareixeria un any després editat per Proa).






LA PEDRA DE LA FOLLIA






Amor a Espanya i comptes a Suïssa


Miquel Àngel Vidal
           
          

     La indignació que sent el ciutadà pels continus escàndols de corrupció política no es fonamenta sols en els fets —que evidentment són gravíssims—, sinó també que no derivin en actuacions judicials contundents i que, a sobre, sempre es posin excuses per eludir-ne responsabilitats. Estam indefensos davant un sistema que no funciona i, a més, hem de tolerar que els qui estan en el poder ens prenguin per estúpids i ens vulguin fer creure, com els il·lusionistes, la mentida per veritat. Que no es cansin de pregonar, a pesar d’anar plens de morques i de brutor, que tenen les mans netes i que proclamin el seu amor incondicional al país.
     El cas Bárcenas exemplifica clarament l’estat de la qüestió. Sense entrar en detalls en el que s’ha anomenat la comptabilitat B del PP (que presumptament aclarirà la justícia, tot i l’escassa confiança que en tenim), Luis Bárcenas, senador i tresorer dels populars, es va veure obligat a dimitir quan fou implicat en el cas Gürtel. A pesar de les evidències en contra, va tenir el suport de la plana major del PP, i fins i tot Rajoy va fer la críptica declaració de «nadie podrá probar que no es inocente». Ara, quan efectivament s’ha demostrat que Bárcenas tenia 22 milions d’euros en comptes a Suïssa, i s’apunta directament al finançament il·legal del PP i als sobresous mensuals (entre 5.000 i 15.000 euros) a dirigents populars, Rajoy i Cospedal s’apressen a desvincular l’actividad de Bárcenas amb el partit, tot oblidant-ne antigues intercessions i el fet que durant més de vint anys fou responsable de la comptabilitat. Fent una lliçó de cinisme absolut, han acunyat frases molt impactants però buides de significat: Cospedal ha dit que «este es un partido en el que quien la hace, la paga» (que ningú no sap a qui es refereix perquè aquí no paga ni l’apuntador) i Rajoy que «si alguna vez tengo conocimiento de conductas impropias, no me temblará la mano» (per fer crucigrames). Molt de parlar i no fer res. És l’especialitat de la casa: llançar pilotes fora i no actuar contra la corrupció. I davant tanta ignomínia, als ciutadans sols ens queda el recurs de la indignació.






Segona teoria de la conspiració universal

Miquel Àngel Vidal



     Si l’11-M el PP ja va ser víctima d’una confabulació de proporcions bíbliques per fer-li perdre les eleccions, ara, pràcticament nou anys després, s’ha iniciat la segona conspiració universal contra el partit. Aquest cop amb la malèvola intenció d’apartar-lo del poder. Després de la compareixença de Rajoy, tan contundent com les d’Acebes, ens hauria d’haver quedat clar que tot el que s’ha publicat a la premsa aquests dies és una pila d’invencions, insídies i injúries. Amb el «todo es falso» ja no hauria de ser necessari oferir cap prova més. Tot hauria de quedar explicat. I si encara ens queden dubtes, és a causa del tarannà escèptic i ingrat dels humans. D’altra manera no es pot entendre que un govern que, en poc més d’un any, ha incomplert gairebé totes les promeses electorals i ha aconseguit incrementar en més de mig milió els aturats, en lloc d’elogis constants, hagi de patir tanta persecució i calúmnies. El president va incidir també en la desvergonya de l’oposició. És inexcusable que donin crèdit a un tipus com Bárcenas que ja no té res a veure amb el PP. El fet que durant vint anys fos responsable de la comptabilitat i que fins fa dos dies mantingués despatx i secretària a la seu del partit, no és rellevant. ¿Com poden pensar que els 22 milions de Suïssa tenguin relació amb l’activitat principal del seu propietari? ¿Com poden creure que les seves notes manuscrites de la comptabilitat B són autèntiques? I el fet que alguns punts ja s’hagin comprovat (Pío García Escudero, Pablo Crespo i víctimes d’ETA...), ha de ser més creïble que l’etiqueta de comptes apòcrifs? Rajoy, davant tantes ignomínies propiciades per aquesta nova conspiració, exigí a la nació un exercici de fe: creure en la seva paraula i no en proves.
     En cas que la nació no estigui per empassar-se dogmes sobre la incorruptibilitat pepera, l’avantatge és que la segona conspiració universal no triomfarà tan fàcilment com la primera: a l’horitzó no hi ha cap procés electoral i, sobretot, la justícia al nostre país no fa res contra els polítics. I si ho fa, no és gens propícia a càstigs exemplars. A més, sempre queda el remei de l’indult.







Dimitir? No, gràcies


Miquel Àngel Vidal



      Annette Schavan, ministra alemanya d’Educació, ha dimitit per ser acusada d’haver plagiat la tesi doctoral. Anteriorment, el depurat per aquesta mateixa causa fou Karl Theodor Guttenberg, ministre de Defensa. A Espanya, aquest fet és del tot insòlit. I no perquè als nostres ministres no els tempti l’afició al plagi, ni perquè aquí no dimiteix ni Ana Mato (que deu ser l’única dona d’Espanya que «no le consta» res del que feia el seu marit), sinó perquè sols dos, Montoro i De Guindos, tenen el títol de doctor. Als altres és impossible que els acusin d’haver-se baixat la tesi de Google. Cosa similar passa amb els coneixements d’anglès. Els nostres ministres tampoc no tenen titulacions de llengua anglesa i, en general, no passen dels escassos coneixements en la matèria. Tot i així, alguns s’hi esforcen. Rajoy n’és l’exemple més sofisticat de la voluntat d’aprendre’n: fou proverbial el seu «It’s very difficult todo esto» en una reunió de ministres europeus en la qual va voler demostrar els seus espectaculars progressos lingüístics.
     Més que plantejar la qüestió de si realment Rajoy i els seus ministres estan preparats per dirigir el país o si tenen les titulacions, els coneixements i l’experiència que es necessiten per governar el timó de l’Estat, preferesc retornar a Schavan i al tema de les dimissions. A les explicacions l’exministra va afirmar que dimitia per no perjudicar el Govern i va afegir que «primer és el país, després el partit i després jo». Qualsevol dels nostres governants també faria seva aquesta sentència si l’ordre dels factors no alteràs el producte: aquí tots els ministres sense excepció tenen clar que primer jo, després el partit i, si de rebot es beneficia al país, cap problema. De fet, és impensable que cap d’ells dimitís com va fer el ministre anglès Chris Huhne a causa d’una infracció en un accident de trànsit, o menys encara com Liam Fox, en descobrir-se el tracte de favor a un amic. A Espanya, on el clientelisme, la prevaricació (i tota mena de sinònims) semblen una qüestió genètica, la dimissió per aquest motiu seria, com a mínim, motiu de befa col·lectiva. En definitiva, aquí ni el cas Bárcenas fa dimitir ningú.