ELS CONJURATS
Són les sis i
mitja del matí. La veïna s’ha aixecat i ha engegat la dutxa. El soroll em
desperta. Les canonades de l’edifici són velles i estan mal aïllades: se senten
per tot el pis, quan raja l’aigua, els tremolors i gemecs dels intestins de la
finca.
En lloc
d’imitar la veïna i netejar cos i ànima, entro a l’estudi i obro les persianes.
La nit encara no s’ha esvaït del tot i un cel tèrbol i rovellat empedra la
matinada. La claror, escassa, s’arrossega pel terra com una serp somnàmbula.
Tota la resta roman en una fosca tènue, disciplinada, que no em permet veure
més que aparences imprecises. L’estudi,
ple de prestatgeries i columnes de llibres, sembla, amb el llum apagat, un
laberint engolit per una boira espessa. Mentre les coses comencen a insinuar
els seus perfils angulosos, encenc el llum i m’assec per escriure aquestes
pàgines. És el que em queda per fer. Des que vaig començar a rumiar sobre
aquest tema, a obsessionar-m’hi, sabia que inevitablement hauria de parlar dels
conjurats.
La vida,
lamentablement, no és lineal ni homogènia, sinó caòtica, mudable, imprevisible.
Viure és un esforç balder per no sotmetre’ns al temps; i tanmateix, malgrat el
coratge que hi posem, resulta una obcecació inútil. Una obcecació que ens fa
deixar pel camí un rossegall de conviccions, de sentiments i d’experiències.
Però, malgrat tot, no tenim altra opció que avançar. El camí és sempre cap
endavant. Darrere no hi ha més que un bosc d’ombres: el passat no té cap
consistència, només es congria a l’erm dels records. Aleshores, comprenem que
viure significa renunciar. I d’això els conjurats en sabem molt. La literatura,
essencialment, es nodreix de renúncies. Acluquem els ulls i ens emparem en el
simulacre, en el recer de la imaginació. Donem vida a un món inert, fals, a
successos que no ocorren en la realitat, a personatges que són espectres,
aparicions.
Els fets i la
retòrica no posseeixen la mateixa natura. Les coses són simples, rudimentàries
i, malgrat tot, existeixen; la literatura és postissa, artificiosa, i
malauradament, esdevé pura invenció: no té cap consistència més enllà de l’acte
de lectura. En això rau la conjura dels escriptors: crear móns que no són
aquest món.
Altre cop les
canonades. El renou gutural de l’aigua que recorre l’interior de la finca em
deixondeix. No sé si la veïna es dutxa, es renta les dents o acaba de pixar,
però el soroll em torna a la realitat. La claror ja entra a glopades per la
finestra i apago el llum de l’estudi. Ho veig tot diàfanament. De sobte, una
cosa em crida l’atenció: un quadre. Un quadre de Miquel Barceló. Està penjat a
la paret sobre les calaixeres: “Pluja contracorrent”. Em recorda un vaixell que
descriu Conrad a El cor de les tenebres. És curiós perquè jo no tinc cap
quadre de Barceló dins el meu estudi. Em dic que no em convé distreure’m, que
cal tornar al tema. He de seguir parlant dels conjurats. Dels qui en comprendre
que amb l’escriptura no podem subvertir ni capgirar l’estat de les coses,
cerquem conhort en els subterfugis: ens endinsem en el territori de les
mentides, dels simulacres, de les ficcions. Un escriptor cec va dir una cosa
semblant: que els escriptors som vidents. Una paradoxa perfecta. Com també és
paradoxal que, en no poder copsar la
vertadera realitat, ens calgui, mitjançant visions, inventar-ne una altra. Jo,
adesiara —no oblideu que, encara que humil, sóc també un conjurat—, tinc
visions. De fet, quan m’ha despertat l’enrenou de la veïna, estava en la
frontera boirosa de la vigília i la son i, en l’estupor del despertar, tenia
una visió: estava cardant amb ella.
No sabria dir
si aquesta escena (la de la veïna i jo cardant) ha estat un somni, un desig o
la realitat. Em sembla que ahir, quan pujàvem amb l’ascensor, em va dir que el
marit era de viatge, que feia quatre dies que estava sola i que durant tres
nits havia dormit sola. I jo, que vaig entendre la insinuació, a mitjanit,
subreptíciament perquè els veïns no s’adonessin, vaig anar a casa seva. Em va
obrir la porta sense ni tan sols haver de prémer el timbre. M'esperava mig
despullada, amb roba interior vermella i provocativa. Ens vam colgar. Crec que
el nadó —té un fill de deu mesos— plorava en el bressol. Sí, no aturava de
plorar. Jo li feia l’amor a la veïna però, amb tant de soroll, no hi havia
manera de concentrar-me. Era pitjor que les canonades.
Sí, va ser
així. Me la vaig follar ahir vespre en el seu apartament. Fins i tot potser que
encara no hagi tornat a casa meva. Que estigui escrivint això des de l’estudi del
seu marit. De fet, totes aquestes prestatgeries tan ordenades, la col·locació
acurada del material d’escriptori, tanta pulcritud i arranjament no em semblen
familiars. I el quadre de Barceló no és meu. D’això no en tinc cap dubte. Em
faria pensar sovint en Conrad. És possible, doncs, que ella no estigui en el domicili veïnat, sinó aquí, a l’habitació contigua. Potser s’ha
dutxat i ara sortirà amb els cabells mullats caient sobre l’espatlla i la
tovallola cobrint-li el cos per davall de les aixelles. I potser es llevarà la
tovallola i tornarem a fer l’amor. Sempre que aquest maleït nadó no comenci
altre cop amb el seu somicoi
insuportable.
No hay comentarios:
Publicar un comentario