CARME RIERA: MEMBRE DE LA REAL ACADÈMIA
DE LA LLENGUA ESPANYOLA
DUES ENTREVISTES
«Quan escrius una novel·la vius dues vides: la teva i la del creador.»
Carme Riera és una de les
escriptores més importants de la literatura catalana actual. Des que al 1975
publicàs Te deix, amor, el mar com a penyora, ha escrit novel·les de
calat com Una primavera per a Domenico Guarini (1981), Joc de miralls
(1989), Dins el darrer blau (1994), Cap al cel obert (2000) i
La meitat de l’ànima (2004). Aquesta entrevista fou arran de la publicació
de Amb ulls americans, una novel·leta d’humor feta amb el propòsit de
divertir-se ella i divertir el lector.
Hi ha alguna motivació especial per escriure una novel·la
d’humor?
No. Senzillament trobava
que havia escrit una sèrie de novel·les serioses i transcendents i que fer una
novel·la d’humor, un divertimento, m’aniria bé per desembafar. A més, a la
literatura catalana no hi ha massa novel·la d’humor, és un gènere poc
desenvolupat, i també em va atreure per aquest motiu.
Usar un nord-americà per fer una crítica a la societat
catalana dels nostres dies és una forma de distanciament o una manera de fer
crítica personal per paraula aliena?
Les dues coses. El
recurs s’ha usat sovint: el vell mètode de l’estranger que visita un país i el
veu de manera diferent. És molt literari. Ja ho va emprar Montesquieu a les Cartes
perses.
Per tant, què hi ha a Amb ulls americans de la mirada de
C. Riera?
Hi ha, però no oblidem
que és un recurs literari. Crees el personatge i et poses en situació: intentes
veure el que veuria ell si vengués. És com si col·locassis una càmara però amb
un angle diferent. No és un relat neutral ni objectiu. Però tampoc no és el meu
portaveu.
Quina és la diferència de plantejar-se escriure Dins el darrer blau i Amb
ulls americans?
La diferència és
d’intensitat. Darrere Dins el darrer blau hi ha moltes hores d’arxiu,
d’investigació, de feina, d’escenes i fragments que acabes eliminant de la
narració... Quan et proposes un projecte tu ja saps la profunditat que tendrà.
Tu saps el que vols escriure, el que vols fer i saps quin resultat obtendràs.
Essencialment, però, és una qüestió d’intensitat d’escriptura i de temps que hi
dediques. Vaig estar cinc anys per escriure Dins el darrer blau, en
canvi Amb ulls americans em va dur, si ho comparam poca feina.
Què vols dir amb intensitat d’escriptura?
Quan estàs escrivint una
novel·la vius dues vides: la teva i la del creador. El creador només pensa en
la novel·la i viu absorbit per ella. És la sensació de viure com en un altre
estat. Aquesta sensació és més viva com més complexa és la narració.
A vegades la crítica de l’obra és punyent però no va més
enllà de la ironia. És el gènere de l’humor qui posa els límits o és que tu no
volies aprofundir-hi?
A la novel·la no faig
sang si és això al que et refereixes. En un principi la paròdia era molt més
accentuada i grotesca, però llavors vaig decidir atenuar-la i fer-la més
realista.
McGregor té una mirada innocent?
En absolut. La seva
mirada és la del “pícaro”. Ell critica però no és cap sant. En realitat, és un
immoral. L’únic que cerca és aprofitar-se de la situació. Primer amb Puigdeval
i després intentant casar-se amb la neboda dels Forestier.
Hi ha en algun personatge (com Puigdeval o els Forestier)
alguna venjança personal o els hem de considerar ficticis?
No. En alguna obra ho he
fet això d’usar un personatge per passar comptes, però aquí no. A Amb ulls
americans hi ha una protesta contra les coses que no m’agraden de
Barcelona: la brutícia, les Rambles matxacades, la gent que fa les seves
necessitats al mig del carrer... És una crítica més contra les institucions que
contra les persones. M’interessava reflectir el mal funcionament d’una ciutat
com Barcelona.
Quina diferència hi veus entre la Carme Riera de Te deix, amor, la mar com a penyora i la Carme Riera actual?
Una diferència de més de
trenta anys.
Vull dir quina diferència com escriptora.
Quan escrivia Te
deix, amor, la mar com a penyora era jo que m’emocionava amb
l’escriptura, i ara el que vull és que s’emocionin els lectors.
Hi ha alguna incoherència en ser professora de literatura
castellana i escriptora en català?
No, en absolut. És
simplement ensenyar literatura en una altra llengua. Pere Calders pensava que
els escriptors haurien de vendre sabates al matí i fer literatura els
capvespres. Jo no. Que la teva professió tengui a veure amb la literatura és un
avantatge per l’esciptor.
T’ho han retret en alguna ocasió?
Sí, però no li don cap
importància. La literatura és literatura i punt. I tant és ensenyar literatura
catalana com castellana, francesa o anglesa. Les llengües no fan qüestions
polítiques. Són els parlants que les fan.
Passant a un altre tema. Record haver llegit a un article
teu a “Serra d’Or” en el qual defensaves que Miquel Àngel Riera es mereixia el
Nobel. Creus que Porcel també?
Jo som més partidària de
Miquel Àngel Riera. Tot i que Porcel era un gran escriptor pens que Riera ho
mereixia més.
Creus que seria important per a les lletres catalanes
tenir un Nobel?
Seria important com ho va
ser Saramago com a reconeixement de la literatura portuguesa. De tota manera,
recordem que Frederic Mistral va obtenir el Nobel i tanmateix la literatura
provençal va desaparèixer. Jo som pessimista amb la supervivència del català.
Seria molt intressant tenir un Nobel però no crec que solucionàs el problema de
la pervivència.
Per què, doncs, escrius en català?
Perquè és una actitud
heroica. Però també escrivim en català perquè no ho podem fer d’altra manera:
sents, penses, ets en la teva llengua. Jo podria escriure perfectament en
castellà, i de fet molts d’editors m’ho han demanat, però em resistesc a fer-ho
perquè el català és la llengua dels meus avantpassats, la llengua amb la qual
som jo mateixa.
«La novel·la negra
permet aprofundir en la realitat i fer crítica social».
Carme Riera, autora d’obres tan conegudes i llegides com el recull de
contes Te deix, amor, la mar com a penyora o les novel·les Dins el darrer
blau, Cap al cel obert i La meitat de l’ànima, ens parla de Natura quasi morta, una novel·la negra amb els millors
ingredients del gènere.
Hi ha alguna motivació
especial per escriure una novel·la policíaca?
Sí. Va ser com una
espècie de repte personal. A les meves darreres novel·les havia emprat la
sàtira i l' humor i vaig voler provar de fer una novel·la negra. Més que
policíaca, m'interessava fer novel·la negra perquè et permet aprofundir en la
realitat i fer crítica social. Mentre la policíaca es limita a la resolució
enginyosa d'un crim, la negra permet el reflex de la realitat social i és més
contemporània.
Ambientar-la en el món
universitari, que és en el qual tu vius, et pot dur problemes?
He tingut molta cura en
no reproduir cap persona o fet concret en la novel·la. Els llocs, evidentment,
són reals i els descric tal com són. Els personatges són inventats. El
professor Bellpuig, per exemple, és un tipus de personatge que es dóna molt
entre els professors universitaris aquí, a Barcelona, o a Sebastopol. Fins i
tot en altres professions, però no he usat cap persona en concret, sinó que he
aprofitat un prototip.
Però vols dir que no hi
ha a la novel·la cap anècdota real?
Alguna vegada he agafat
algun fet aïllat però que no permeti una identificació. La vicedegana de la
Universitat es posà de baixa pels fets que he exposat a la novel·la, però més
enllà d'això res té a veure el meu personatge amb el real. Pel que fa als
estudiants antibolonya, el llenguatge que empren està agafat dels seus
pamflets. He procurat ser realista en la creació de personatges sense retratar
ningú en concret.
A una presentació vares
explicar que per ambientar-te durant un temps anares a una comissaria...
És cert. Jo sols
coneixia les comissaries de la meva joventut, quan era estudiant i ens detenien
en alguna protesta o manifestació, o més endavant quan hi vaig haver d'anar a
posar una denúncia per robatori. La idea que en tenia d'aquelles experiències
era la de comissaries cutres i policies cutres. I els primers
capítols que vaig escriure responien a aquest model. Però vaig pensar que les
coses devien haver canviat en els darrers anys i em vaig decidir a trucar a
Andreu Martin, que sabia que estava en contacte amb policies. Andreu fou molt
amable i em presentà un dels caps dels mossos d'esquadra que em va enviar a la
comissaria de Cerdanyola, la més propera a la UAB. Allà em vaig trobar uns
agents encantadors i unes instal·lacions modernes que res no tenien a veure amb
el que havia escrit, així que vaig tirar a la paperera els dos capítols que ja
tenia enllestits. També vaig visitar i conèixer mossos d'esquadra de la
comissaria de Sabadell, que és la que s'hauria d'encarregar de la investigació
si s'hagués produït un assassinat a la UAB. Van ser molt amables i em van
ajudar en tot el que necessitava saber.
I quins aspectes
t'interessaren més?
Em van mostrar com
funcionen balística, les autòpsies i tot el que té a veure amb la logística
policial. Ho vaig conèixer tot de primera mà. Tocar les coses amb les mans, féu
que em carregàs moltes idees preconcebudes
Per a una novel·la de
crims, quina importància té la d'improvisació i quina la planificació?
Normalment jo no
planific massa. Vaig un poc al dia a dia. Segons el que he escrit avui, seguiré
demà, no m'agrada tenir res tancat. En aquest cas, sols sabia que em feia ganes
escriure una novel·la negra, però no sabia ni quan ni on la localitzaria. Vaig
pensar que el campus universitari podia ser un bon espai per a l'acció: el
conec bé perquè fa molts d'anys que faig feina de professora a la UAB i, a més,
no sabia d'antencedents a la literatura catalana amb una ambientació semblant.
Fer-ho sobre un lloc conegut em proporcionava la possibilitat de treballar a
peu de camp.
A peu de camp?
Per exemple, vaig
demanar al cap de seguretat on amagaria un cadàver, i ell em va dir que a la
facultat de veterinària. Jo ho vaig descartar perquè era més fàcil
concentrar-ho tot a la de lletres, que podia descriure amb més coneixement i
convicció. Quant al temps, vaig pensar que l'època de protestes dels
antibolonya eren un moment adequat per situar l'acció perquè fou una època de
campi qui pugui.
Com se't va acudir
mesclar Georg Flegel, pintor alemany barroc amb l'acció de la novel·la?
Sempre m'han interessat
els bodegons. Ja a Una primavera per a Domenico Guarini apareixien
moltes referències pictòriques. La pintura barroca m'agrada molt i, en una
visita a un museu alemany, mentre estava contemplant quadres de Flegel, em va
cridar l'atenció que hi hagués un element estrany. Quan estava escrivint la
novel·la em va venir al cap i vaig decidir utilitzar-lo.
A algunes de les teves
novel·les hi ha un gran esforç de documentació, en aquesta com a les darreres
no sembla ser així...
Efectivament per
escriure aquesta novel·la no vaig haver de fer una recerca erudita sinó, com he
dit, feina de camp. Res d'hemeroteca. Vaig treballar directament sobre la
realitat: conèixer com funcionen els mossos d'esquadra, el dia a dia a la
universistat... Fins i tot la llengua que he usat és molt funcional. Aquí no
m'interessava usar un llenguatge elevat, sinó senzill i directe.
Com fou el procés
de creació d’aquesta obra?
En relació a Dins el
darrer blau va ser un part ràpid. La vaig escriure en un any. Després de
fer Amb ulls americans, vaig voler escriure una novel·la negra i durant
pràcticament dos anys em vaig dedicar a llegir novel·les policíaques. La
mateixa literatura fou un estímul per a la creació de Natura quasi morta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario